NATURALES HISTORIAE

Film, 56', 2019


With Bruno Latour, Philippe Descola and Jun Wang.


 

Through different natural stories filmed between China, France and Italy, "Naturales Historiae" questions our way of thinking and representing nature. Each chapter explores a situation of human beings grappling with Nature and its images, which reveals their obsessions and shakes up our certainties.­



 

"The film begins with a volcanic eruption that stranded the director, Pauline Julier, in a foreign city, among strangers. In turns, these strangers evoke legends about the formation of the continents, the blooming of the tectonic plates or the explosion of ash that provoked summers without sun. Beginning with this event, Julier decides to challenge the concept, as vast as it is thorny, of the representation of nature. Separated by different thematic areas such as landscape, the notion of the sublime, the conquest of space or even the deception around natural catastrophes, the film insightfully retraces a critical history of nature. Going from the mythological notions of a world dominated by natural forces to the paradigm of the Anthropocene in which we find ourselves today, Naturales Historiae does not treat nature as a universal and objective notion, but as a pure discursive construction, a fiction. In the absence of certainty, nature may perhaps only be the incomprehensible, the untamed, all that we could never lock up in the frame of a landscape." Elena López Riera



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Avec Bruno Latour, Philippe Descola et Jun Wang.


 

À travers différentes histoires naturelles tournées entre la Chine, la France et l'Italie, Naturalis Historia interroge nos manières de penser et représenter la Nature. Chaque chapitre explore une situation d’êtres humains aux prises avec la Nature et ses images, qui révèle leurs obsessions et ébranle nos certitudes.



"Le film s'amorce par une éruption volcanique qui aurait bloqué la réalisatrice, Pauline Julier, dans une ville étrangère, au milieu d’inconnus. Ceux-ci évoquent tour à tour des légendes sur la formation des continents, l’éclosion des plaques tectoniques ou l’explosion de cendres qui auraient provoqué des étés sans soleil. À partir de cet événement, Julier décide de remettre en question le concept, aussi vaste qu’épineux, de la représentation de la nature. Séparé par différents axes thématiques tels que le paysage, la notion du sublime, la conquête spatiale, ou même la supercherie autour des catastrophes naturelles, le film retrace avec subtilité une histoire critique de la nature. Allant des notions mythologiques d’un monde dominé par les forces naturelles, au paradigme de l’Anthropocène dans lequel on se trouverait aujourd’hui, Naturales Historiae n’aborde pas la nature comme une notion universelle et objective, mais comme une pure construction discursive, une fiction. En l'absence de certitude, la nature ne serait alors peut-être que l'incompréhensible, l'indompté ; tout ce que l'on ne pourrait jamais enfermer dans le cadre d’un paysage." Elena López Riera



 


SCREENINGS (selection)
International Competition, Festival Visions du Réel 2019, Nyon